Po udanej przygodowej grze akcji Remember Me, wydanej w 2013 roku, Dontnod Entertainment zabłysnęło dzięki Life is Strange, ekscytującej graficznej przygodzie opartej na paranormalnych mocach młodego bohatera. Wydany w 2015 r. Life is Strange okazał się krytycznym i publicznym sukcesem, sprzedając ponad trzy miliony egzemplarzy od debiutu do 2017 r.

Po wielkim sukcesie Life is Strange , wydanego przez Square Enix, twórcy opublikowali nową odsłonę gier epizodycznych Tell Me Why.

Tell Me Why składa się z trzech epizodów, które w przeciwieństwie do innych epizodycznych gier debiutowały zaraz po sobie : pierwszy ukazał się 27 sierpnia, drugi 3 września, a trzeci 10 września. Całkowita cena wynosi 29,99 €, jeśli nie masz subskrypcji na Game Pass. Możemy tylko z zadowoleniem przyjąć tę nową mapę drogową, biorąc pod uwagę, że zwykle musieliśmy czekać trzy lub cztery miesiące na kolejny epizod. Ten z kolei zazwyczaj trwał jakieś trzy godziny.

Można by argumentować, że trzy epizody to niewiele, aby rozwinąć opowieść ze złożonymi postaciami; w przybliżeniu gra zajmie ci od siedmiu do dziesięciu godzin, w zależności od twojej skłonności do eksploracji, zbierania wszystkich przedmiotów kolekcjonerskich itp.

Alyson & Tyler

Alyson & Tyler

Również Tell Me Why, podobnie jak dwa Life is Strange, to nowoczesna przygodówka graficzna w trzeciej osobie, w której wcielamy się w dwóch młodych (mniej młodych niż zwykle) bliźniaków o nadprzyrodzonych mocach , którzy decydują się zbadać mroczną i traumatyczną przeszłość ich rodziny i społeczności.

W porównaniu z graficznymi przygodówkami à la Telltale Games , Dontnod rezygnuje z Quick Time Eventów ( a szkoda ) i ogólnie preferuje bardziej stateczny rytm , który w Tell Me Why jest być może nadmiernie stateczny: intensywne chwile są skondensowane w ostatnie takty każdego odcinka, zakończone szokującym odkryciem, podczas gdy poprzednie kilka godzin następowało po sobie w bardziej rutynowej eksploracji i rozmowie.

Akcja rozgrywa się w (fikcyjnym) mieście Delos Crossing na Alasce i koncentruje się wokół bliźniaków Ronana: Tylera, transpłciowego chłopca, który odbył dziesięcioletni wyrok za zabicie swojej matki cierpiącej na zaburzenia psychiczne oraz Alyson, która zamiast tego pozostała w Delos Crossing, gdzie zaprzyjaźniła się z Michaelem, homoseksualnym chłopcem należącym do ludu Tlingit. Po powrocie Tylera bliźniacy decydują się na powrót do domu dzieciństwa z zamiarem zorganizowania go z myślą o wyprzedaży – która jest także symbolicznym aktem wyraźnego zerwania z przeszłością – ale tam pojawiają się niezliczone wspomnienia, które prowadzą je do kopania w poszukiwaniu prawdy, kierując się piękną książeczką stworzoną z matką.

Dontnod umiejętnie łączy główny temat z innymi tematami, a wszystkie są związane z problemami, z jakimi codziennie borykają się mniejszości. Tyler, jak wspomniano, jest facetem transpłciowym, a Michael jest homoseksualistą; Aby odpowiednio rozwinąć ten temat, programiści skorzystali ze współpracy GLAAD , znanej organizacji non-profit zajmującej się aktywizmem LGBTQ. Aczkolwiek nie chodzi tylko o mniejszości seksualne: zniszczona psychika matki Tylera i Alyson jest filarem tej pracy. Nic dziwnego, że oficjalna strona gry zawiera CheckPoint wśród swoich partnerów, organizacja charytatywna, która dba o zdrowie psychiczne społeczności graczy. Dontnod zasługuje na uznanie za to, że poradził sobie z tymi wszystkimi problemami w trzeźwy i nieinwazyjny, ale nie powierzchowny sposób. Wszystko to niekoniecznie daje większą wiarygodność (wciąż mówimy o pewnego rodzaju współczesnej mrocznej baśni), ale na pewno większą złożoność, którą gracz może uchwycić, nawet dokonując wyborów.

Wreszcie Tell Me Why mówi również o mniejszości etnicznej, Tlingit, nawet jeśli w zdecydowanie bardziej styczny sposób niż inne tematy; w tym przypadku nie skupia się jednak na możliwej dyskryminacji, ale na złożonej i czasami niepewnej relacji, jaką te społeczności żyją między nowoczesnością a dziedzictwem kulturowym (punktem odniesienia Dontnod w tym przypadku była Fundacja Dziedzictwa Huna . Można powiedzieć, że jest bardziej funkcjonalny w oprawie niż w kompleksie tematycznym: w większości pokoi można podziwiać dzieła sztuki / rzemiosła Tlingit, takie jak maski, totemy i murale. W ten sposób otoczenie, które samo w sobie jest już dość niezwykłe, charakteryzuje się żmudną pracą Dontnoda, również zwracającego uwagę na dźwięki otoczenia.

Podobnie jak ostatnia produkcja, Tell Me Why ma wiele zakończeń, ale nie różniących się zbytnio od siebie. Wybory obciążają przede wszystkim relacje z innymi postaciami, ale nie zmieniają radykalnie wydarzeń.