Przedmioty wizytówki w grach wideo


Zastanawialiście się kiedyś co zapamiętaliście z danej gry. Jakąś scenę, która była kluczowa dla całej fabuły gry. A może postać, która swoją charyzmą i stylem bycia nie dała o sobie zapomnieć. Wszystko zależy od gatunku gry i od tego na jaki jej aspekt twórcy położyli największe znaczenie. Dziś jednak nie będzie ani o pamiętnych scenach ani o postaciach. W tym artykule przedstawię Wam kilka przedmiotów, które stały się swoistymi wizytówkami danej serii. Tak, wiem co powiecie. Każda seria ma jakiś przedmiot charakterystyczny. Jednak są takie, które kojarzą nawet osoby spoza branży.

Ukryte Ostrze – seria Assassin’s Creed

Ukryte Ostrze

 

Zestawienie otwiera przedmiot najbardziej charakterystyczny w całym growym świecie. Podstawowa broń Asasyna służąca do cichej eliminacji przeciwników. Na pozór łatwa w obsłudze, piekielnie niebezpieczna broń zarówno dla użytkownika jak i ofiary. Pierwsze użycie ukrytego ostrza datuje się na V wiek p.n.e. Zabito nim króla Dariusza I i jego syna Kserksesa. W trakcie kolejnych lat konstrukcja ostrza została znacznie zmieniona i udoskonalona. Między innymi dodano hak, który umożliwiał chwycenie dalszych krawędzi podczas wspinaczki. Równie przydatną modyfikacją był pistolet, który znacznie ułatwia eliminację ciężko opancerzonych celów. W każdej części serii było coraz więcej nowych usprawnień. Jednak największą zmianę przeszło ostrze w Assassin’s Creed: Syndicate. Tam ostrze posiadało linkę z hakiem, którą można było wystrzelić w dowolnym momencie. Jednym graczom spodobało się takie rozwiązanie, bo znacznie skróciło to czas wspinaczki. Z kolei inni marudzili, bo standardowy parkour znany z poprzednich odsłon tutaj stracił na znaczeniu. Ciekawostką było to, że w pierwszych wersjach tego narzędzie użytkownik musiał pozbawić się palca serdecznego. Na szczęście mistrz Altair udoskonalił konstrukcję i już w drugiej części gry Ezio zachował wszystkie palce.

Pancerz Wspomagany – seria Fallout

Pancerz Wspomagany z Fallout 3

 

Seria Fallout ma wiele różnych “wyróżników”. Od Pipboya czy kapsli jako waluty, na pancerzu wspomaganym kończąc. Postać w pancerzu wspomaganym jest na każdym pudełku z grą. Jest tym z czym styka się gracz tuż przed zakupem gry. Dlatego zdecydowałem się na umieszczenie go w tym zestawieniu. Został zaprojektowany przed wojną w ośrodku badawczym West Tek. Zasilany jest wymiennymi ogniwami termojądrowymi. Użytkownikowi zapewnia ochronę przed pociskami (tymi ołowianymi jak i laserowymi). Dzięki niemu możemy badać niedostępne wcześniej rejony, gdzie poziom promieniowania był za wysoki. Dla naszego bohatera pancerz wspomagany był dostępny zazwyczaj pod koniec gry, był swoistą nagrodą. Z kolei w czwartej części Fallouta pancerz był dostępny po jakiś dwóch, trzech godzinach gry. Pomimo wielu zalet miał też kilka wad. Zmniejszona mobilność, konieczność wymiany źródła zasilania, a przecież nikt za darmo nie da naszemu “Wybrańcowi” kilku ogniw w ramach przysługi. No i ciągle trzeba go naprawiać, a części w postapokaliptycznym świecie jak na lekarstwo. Wraz z pojawianiem się kolejnych części gry zmieniały się też modele pancerzy.  

Gravity Gun – Half Life 2

Gravity Gun z Half Life 2

 

Zaraz obok czerwonego łomu, to działo grawitacyjne jest najbardziej rozpoznawalnym przedmiotem tej serii. Zaprojektowany do pracy, by uniknąć cielesnego kontaktu z niebezpiecznymi materiałami świetnie sprawdza się również jako broń. Posiada dwa tryby ognia. Pierwszy umożliwia odpychanie obiektów, a drugi umożliwia przyciąganie i utrzymanie ich w polu grawitacyjnym. Obiekty w polu grawitacyjnym można odrzucić w kierunku przeciwnika. W przypadku gdy brakuje nam amunicji, nie jesteśmy skazani na ucieczkę. Urządzenie jest na tyle kultowe, że id Software postanowiło umieścić swoją wersję Gravity Guna w dodatku Resurrection of Evil do Dooma 3. Jak ściągać to od najlepszych. Również w Dead Space mamy Gravity Guna. Nie jest on w formie karabinu, a raczej jednego z modułów naszego pancerza. Za pomocą modułu kinezy (wraz z modułem stazy) możemy przesuwać obiekty, jak i spowalniać naszych przeciwników.

Omniklucz – seria Mass Effect

Najlepszy przyjaciel kobiety?

 

To jedno z tych urządzeń które chciałbym kiedyś posiadać. Urządzenie, które łączy cechy komputera osobistego, który możemy założyć na rękę z bronią. Omni klucz opisałem dokładnie w innym artykule dlatego odsyłam Was do niego.

BFG – seria Doom

Mogę pożyczyć?

 

Najpotężniejsza broń w serii, mogąca zabić większość przeciwników jednym strzałem. Wielka działo miotające kule zielonej plazmy. Jednak czemu jest takie sławne? BFG edition, tak nazwano zremasterowaną edycję Dooma 3 z 2012 roku. Broń pojawiła się również w filmie Doom z 2005 roku, jednak tam zamiast ‘big fuckin gun’ było ‘bio-force gun’. BFG znalazło się również w innych grach. W RAGE z 2011 roku BFG było dostępne pod koniec ostatniej misji, jednak w nieco zmienionej formie. Mogliśmy wystrzeliwać małe pociski wzmocnione ładunkami plazmowymi lub wielką kulę plazmową, podobną do tej z oryginalnej broni. Również i w Quake’u nie zabrakło ‘wielkiego kurde pistoletu’ (nie mogłem się powstrzymać :D). Tam spotykamy je w normalnej formie, bez udziwnień.   

To tylko kilka takich przedmiotów. Jeśli Wam przychodzi do głowy jakieś urządzenie, które jest rozpoznawalne i stało się wizytówką danej gry, to napiszcie o tym w komentarzu.

 

[źródła: JaRock]